Povežite se sa nama

Vijesti

Istraživanje: Bh. građani sumnjaju u napore vlasti da srežu birokratiju

Objavljeno

-

Naime, kako pokazuje njihovo istraživanje, samo 38 odsto građana BiH misli da je usluga koju pruža javna administracija poboljšana u odnosu na raniji period. Ipak, dobra vijest je što je povećan procenat građana BiH koji smatraju da se javna administracija poboljšala.

U prošlom istraživanju, sprovedenom 2017. i 2018. godine, samo 27 odsto građana je smatralo da se kvalitet javne usluge prema građanima popravlja.

Nakon BiH, najmanje povjerenje u kvalitet javne usluge imaju građani Sjeverne Makedonije, jer njih samo 47 odsto smatra da se usluga popravila.

U prošlom istraživanju njih 43 odsto je smatralo da se kvalitet javne usluge popravlja, iz čega se vidi da građani nisu osjetili veliku promjenu u odnosu na raniji period.

U Crnoj Gori 58 odsto građana smatra da se kvalitet javne usluge popravio, u odnosu na 41 odsto u prošlom istraživanju. Najveće poboljšanje primijetili su građani Srbije, gdje je u prošlom istraživanju njih 42 odsto smatralo da se kvalitet javne usluge popravio, dok sada taj broj iznosi 65 odsto.

Najbolji rezultati su na samoproglašenom Kosovu, gdje 72 odsto građana smatra da se kvalitet javne usluge popravio, za razliku od 63 odsto u prethodnom istraživanju. Istovremeno, u Albaniji je 63 odsto građana zadovoljno kvalitetom javne usluge, a njih 44 odsto je bilo zadovoljno u prethodnom istraživanju.

Građani BiH najmanje vjeruju u uspjeh digitalizacije javnih usluga, jer ih nešto ispod 50 odsto smatra da BiH ne napreduje na putu digitalizacije javnih usluga. Generalno gledano i ne računajući BiH, dvije trećine preostalih građana na zapadnom Balkanu smatra da digitalizacija ide u dobrom smjeru.

Na regionalnom nivou, građani su primijetili pozitivan napredak kad je u pitanju vrijeme koje je potrebno da se obave administrativne usluge. Posebno se to odnosi na Srbiju, Albaniju i Crnu Goru, gdje je više od 60 odsto građana potvrdilo da je vrijeme čekanja skraćeno”, navedeno je u jednom od zaključaka.

Građani BiH su najskeptičniji i kad je u pitanju pozitivna ocjena napora vlasti da javne usluge budu pojednostavljene. U regionu, opet, prednjači Srbija, čiji građani smatraju da vlasti čine dobre stvari kad je u pitanju ova oblast.

Jedna od dobrih vijesti za BiH je da je kod njenih građana u protekle dvije godine najviše porasla svijest o prisutnosti elektronskih usluga. U prošlom istraživanju 2017. i 2018. godine samo 19 odsto građana je bilo upoznato s ovom vrstom javne usluge, dok je sada taj broj porastao na čak 55 odsto.

Jedino je na Kosovu manja svijest o prisutnosti ove vrste usluge, dok je u svim ostalim zemljama ova svijest na većem nivou. U ovom segmentu prednjači Albanija, jer tamo čak 74 odsto građana zna za ili koristi ovu vrstu javne usluge.

Da reforma javne uprave tapka u mjestu, konstatuje se i u Mišljenju Evropske komisije za kandidaturu BiH u EU. Biranim i diplomatskim rječnikom konstatuju da ova reforma godinama tapka u mjestu.

Potrebno je uložiti snažan napor da se zakoni usklade s principima o reformi javne uprave, kao i u efektivnu implementaciju. Vlasti na svim nivoima moraju obezbijediti političku podršku i koordinaciju reforme javne uprave, kao i obezbijediti finansijska sredstva za njenu promociju”, naglašeno je u Mišljenju.

Takođe, jedna od 14 ključnih preporuka za reformu javne uprave odnosi se na potrebu da se ova oblast temeljno reformiše.

Potrebno je sprovesti sve korake u reformi javne uprave ka popravljanju ukupnog funkcionisanja javne administracije da bi se obezbijedila profesionalna i depolitizovana javna služba”, naglasili su oni.

Dragan Ćuzulan, koordinator za reformu javne uprave BiH, kaže da su i njihova istraživanja pokazala slične trendove, odnosno da su očekivanja građana daleko veća nego što je trenutno stanje.

Nažalost, još nema političke volje, koja je preduslov da se reforma brže odvija”, kaže on i dodaje da je u novom strateškom okviru za reformu javne uprave, koji su usvojili svi nivoi vlasti, akcenat stavljen na e-upravu.

I tokom ove pandemije se pokazalo da online i elektronska uprava imaju niz benefita za građane, jer se dobija ne samo brzina, nego i sigurnost. Sigurno bi reforma javne uprave trebalo da ide u tom pravcu, odnosno treba odlučnije krenuti u digitalizaciju cijelog sistema”, rekao je Ćuzulan.

Ovdje pročitajte izvorni tekst:
Oglašavanje

Vijesti

Nisu stavili ključ u bravu: “Mikro znači više” pomogao preduzetnicima

Objavljeno

-

Od

Više nije najmlađi u poslu, jer ga je pretekao nešto mlađi rođak kad je otvorio svoju radnjicu. Ipak, u zanatu za koji se baš i ne otimaju, i dalje je među “omladincima”, a namjerava da u njemu i ostane, ako ova korona dozvoli.

Dejan Stanetić već 12 godina uspijeva da popravi i dotjera baš svaku cipelu, pa u njegovoj obućarskoj radnji u centru Banjaluke mušterija nikad nije falilo. Ima ih i u ovim pandemijskim danima, iako više ništa nije kao prije.

“Što se korone tiče, zaista smo osjetili posljedice. Manje je mušterija, neki ostave cipele pa po njih dođu poslije tri mjeseca, neki uopšte i ne dođu. Posebno je teško nabaviti repromaterijal, jer smo skoro sve uvozili. Kad je meni i bratu koji smo uvijek dobro radili ovako teško, mogu misliti kako je drugima”, priča Dejan i priznaje da martovsko zaključavanje možda ne bi ni preživjeli da nije bilo pomoći države i onih dvije hiljade maraka koje su dobili zahvaljujući projektu “Mikro znači više” koji je pokrenula kompanija Prointer ITSS.

Nisu stavili ključ u bravu: 'Mikro znači više' pomogao preduzetnicima

Za te pare su, kaže, uspjeli da “stignu” nekoliko kirija i plate nešto od repromaterijala, inače bi bila mrka kapa.

Kao i svi, i Dejan strahuje od zimskih mjeseci i nekog novog zaključavanja, a brine i da li će ova kriza dodatno uticati da mladi ljudi pobjegnu od zanata.

“Ovo je svakako jedan od zanata koji izumire, jer mladi ljudi neće u ovoj posao. Kažu, po čitav dan su vam prljave ruke i čini im se da to nije dovoljno gospodski. A to uopšte nije tako”, objašnjava Dejan dok prezadovoljnoj mušteriji daje ulaštene crne salonke sa novim potpeticama.

Zadovoljnim mušterijama godinama je mogla da se pohvali i Milijana Milisavić. U njenom lijepo “skockanom” frizersko-kozmetičkom salonu u naselju Nova Varoš čekalo se na red, a sad ona sjedi pred salonom i čeka ko će doći, a ko će otkazati termin. Strašno nam je teška ova godina, kaže frizerka koja ih je u poslu pregurala više od dvadeset.

Nisu stavili ključ u bravu: 'Mikro znači više' pomogao preduzetnicima

“Dosta kolega je već zatvorilo salone, jer ovo je, doslovno, borba za opstanak. Da u junu nismo dobili pomoć iz projekta ‘Mikro znači više’, možda bismo i mi stavili ključ u bravu. S tim parama smo, ipak, uspjeli da platimo sve zaostale račune i obaveze koje su se nagomilale dok nismo radili, pa smo nekako pregurali. Šta će dalje biti ne znam, ali ne miriše na dobro”, kaže Milijana.

Sabira da je posao od marta na ovamo pao za skoro 70 odsto i vjeruje da zanatlijama i dalje treba pomagati, jer bi, u protivnom, mogao da procvjeta rad na crno.

“Mnogi su već odlučili da tako rade, jer im se ne isplati da dolaze na posao ako mogu da zarade samo za režije. Zato nam je svaka pomoć dobrodošla”, kaže Milijana i nada se da joj mušterija zakazana u tri sata neće otkazati, jer dvije dame već jesu.

Sa otkazivajem termina kubure i u školi za obrazovanje odraslih “Giga computers”. Časovi programiranja kod njih su uvijek bili popularni, ali ove godine je, kaže Tomo Udovičić, jedan od prvih sa diplomom informatičara na ovim prostorima, popularno samo kako preživjeti.

Nisu stavili ključ u bravu: 'Mikro znači više' pomogao preduzetnicima

“Školu računara sa svim mogućim kusrevima iz informatike osnovali smo još 1998. i tada je to bio pravi bum. Vremenom se, naravno, mnogo toga promijenilo, bilo je dobrih i loših dana, ali nikad težih nego sada. Pokušavam da ovo održim, jer zaista ima tradiciju, da platim kiriju i plate za nas dvoje zaposlenih i to je to. Ne znam smijem li nešto da planiram”, kaže Tomo koji se pomalo uzda i u svoj knjigovodstveni biro i dva odlična računara koje je uspio da kupi od pomoći iz Prointera.

Projekat “Mikro znači više” kompanija Prointer ITSS uz tehničku podršku Područne privredne komore Banjaluka i pokrenula je s ciljem podrške malim i srednjim preduzećima u vremenu krize. Novčanu i stručnu pomoć ovog ljeta dobila su 53 mala preduzetnika u RS.

Ovdje pročitajte izvorni tekst:
Nastavite čitati

COVID-19

Dr. Karamehić: Jedino nam je preostala mehanička zapreka širenju virusa

Objavljeno

-

Od

“Jesen kao godišnje doba pogoduje respiratornim infekcijama, njihovom početku, njihovom lakom širenju zato što ovo doba godine odgovara virusima među kojima je i influenca. Međutim, sada imamo i drugi problem jer je u toku već sedmi-osmi mjesec pandemije koronavirusa, tako da je velika odgovornost na zdravstvenim radnicima, ali i cijeloj populaciji, stanovništvu. Građani se moraju čuvati jer nema vakcine, nema specifičnog lijeka”, poručuje u izjavi za Oslobođenje svjetski stručnjak prof. dr. Jasenko Karamehić, internista subspecijalista kliničke imunologije, upozoravajući stanovništvo na to da se mora pridržavati higijensko-epidemioloških mjera, nositi zaštitnu masku, držati distancu, redovno prati ruke i izbjegavati zatvoreni prostor.
“Jer, jedino nam je, kao vrlo efikasna, preostala ova mehanička zapreka širenju virusa, premda se vrlo brzo nazire vakcina. Desetak možda i više vakcina je u trećoj fazi kliničkih ispitivanja u svijetu i možemo očekivati oko Nove godine, čak i prije nje vakcinu protiv Covid-19”, naglašava Karamehić.

Koliko su navedene epidemiološke mjere dale rezultata, navodi i primjer zemalja Azije, poput Kine, Tajlanda, Singapura, gdje su također imali veliku incidencu Covid-19, a sad je, napominje doktor, praktično i nema.
“Našem stanovništvu bi dobro bilo da se čuva, topli i ne boravi puno u zatvorenim prostorijama, da zrači prostorije nekoliko puta na dan, to su vrlo efikasne, mehaničke mjere, izbjegava se koncentracija virusa u vazduhu, da se vakciniše protiv gripe, jer ako imamo dva zla i više kumulativno, onda je bolje makar jedno zlo eliminisati. Vakcine protiv gripe su se pokazale vrlo efikasnim, one su praktično svele sezonsku gripu na endemičnu brojku”, naglašava dr. Karamehić, smatrajući vakcinaciju kao jedini ispravan način liječenja ovih oboljenja.

​Izražava nadu da će tako biti za mjesec-dva i s vakcinom protiv Covid-19. Savjetuje i da zaposleni s prehladom ne idu na posao, nego ostaju kući, a u slučaju pojave temperature, obavezno da se jave porodičnom ljekaru. Doktor Karamehić primjećuje da se naše stanovništvo ne pridržava puno higijensko-epidemioloških mjera.
“Tu je i pad imuniteta u ovo doba godine i zato je kod nas incidenca u ovolikom porastu. Ljudi su se vratili s godišnjih odmora. Primjera radi, u Neumu su bile krcate plaže, zatim hrvatske plaže isto su bile pune, početak je bio školske godine, a svakodnevno prepuna vozila gradskog prevoza”, naglašava dr. Karamehić.
Brčko distrikt je u petak ugostiteljskim objektima ograničio obavljanje djelatnosti do 23 sata, a petkom, subotom i nedjeljom do 24 sata uz obavezu poštivanja svih važećih preporuka i mjera. Ova mjera na snazi je 15 dana.​

Ovdje pročitajte izvorni tekst:
Nastavite čitati

Najčitanije