Povežite se sa nama

Lifestyle

Autobusi u BiH poluprazni, vozači na čekanju

Objavljeno

-

Na autobuskim stanicama u Sarajevu, Banjaluci, Mostaru tek pokoji putnik sa maskom na licu čeka da se ukrca do željene destinacije. Na mostarskoj stanici dva studenta iz Konjica putuju kući. Kažu prilagodili su se uslovima i nemaju strah od zaraze.

”Nije me strah, jer se ljudi pridržavaju mjera, nose maske, a i mnogo je manje putnika, tako da se i distanca poštuje”, kaže studentica iz Konjica, Azra.

Od 15. marta do 15. maja autobuski saobraćaj je bio obustavljen, a gubici su, kako kažu u ovom sektoru, toliki da dio njih neće preživjeti ovaj ekonomski udar. S druge strane, mjere države za ublažavanje krize, navode, još uvijek nisu dobili, piše Radio Slobodna Evropa.

Safudin Čengić iz Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport Privredne komore Federacije BiH podsjeća da su putovanja bila obustavljen a, a granice zatvorene, te da su gubici u međunarodnom putničkom saobraćaju veći od 80 posto.

“Prema podacima kojima mi raspolažemo u međunarodnom saobraćaju pad poslovnih aktivnosti, a to se gleda kroz pređene kilometre i održavanje linija, je više od 85 posto. Praktično, samo 15 posto obavljamo od onoga što smo obavljali prije pandemije. Zbog zatvaranja granica zemalja EU, zbog restriktivnih mjera zemalja u koje smo vozili praktično mali broj linija je održan. Znači, mali broj polazaka sa iznimno malim brojem putnika. U domaćem saobraćaju nešto je povoljnija situacija, ali uzimajući u obzir broj putnika i bojazan ljudi da putuju, mi imamo pad poslovnih aktivnosti za više od 60 posto”, kaže Čengić.

Slična je situacija i sa autoprevoznicima iz Republike Srpske (RS). Dejan Mijić, predsjednik Skupštine Udruženja saobraćaja i veza Privredne komore RS-a kaže da je i nakon ponovne uspostave putnički saobraćaj u znatno smanjenom kapacitetu.

“Određene linije su zbog situacije obustavljene, prije svega Italija, Švajcarska. Neke linije smo uspjeli održati u smanjenom obimu kao što je Njemačka i Austrija, ali su mjere koje se moraju poštovati stroge i u skladu s tim se i ponašamo”, kaže Mijić.

Kada je u pitanju domaći saobraćaj, linije koje su obustavljene od marta do maja su uspostavljene, kada je riječ o prigradskom saobraćaju, no broj putnika nije prešao 50 posto. Dijelom je to zbog preporuka kriznih štabova koji su propisali nošenje maski u autobusima, ali i poštivanje fizičke distance što znači da autoprevoznici ne smiju primiti više od polovine broja putnika u odnosu na broj sjedišta.

“Kada je lokalni i republički saobraćaj uspostavljen u drugoj polovini maja prihodi su bili na nivou od četiri do sedam posto u odnosu na period prije pandemije, a od juna do danas prihodi su ispod 50 posto u odnosu na prošlogodišnje”, kaže Mijić.

GODINA KOJA JE ‘POKOSILA’ TURIZAM I AUTOPREVOZ

Takođe i renta car auto kuće bilježe znatne gubitke, od kako je turizam obustavljen, kaže Šućrija Čusto, voditelj poslovnice Rent-a-Car poslovnice pri Autoprevozu Mostar.

“Ova godina je pokosila ovaj turistički sektor kome i mi pripadamo. Mi smo opsluživali veliki broj najkvalitetnije klijentele koji mogu sebi priuštiti da iznajme vozilo mjesec dana. Međutim, kako nema turizma, nema ni posla. Pokušali smo uvesti neke nove angažmane, na godišnjem ili dvogodišnjem nivou sa ekstremno niskim tarifama ne bi li poslovanje tako spasili, ali je to vrlo sporo. Firme koje već imaju svoje vozne parkove pokušavaju ići korak dalje i riješiti se svojih vozila, a iznajmiti vrlo povoljno naša, jer tako ne moraju plaćati kasko i ostale troškove, ali još uvijek je to neznatan broj”, objašnjava Čusto.

Iako su u teretnom saobraćaju u nešto povoljnijoj situaciji, što se tiče međunarodnog teretnog prijevoza i oni suočavaju sa gubicima, kaže Muamer Berbić iz Udruženja međunarodnih cestovnih prijevoznika tereta Vanjskotrgovinske komore BiH.

“U vrijeme izolacije naši vozači koji su išli u inostranstvo prvi su se suočili sa 15-todnevnim samoizolacijama po povratku s puta, no zahtjevi su bili za uvoz i izvoz prehrambenih proizvoda i higijenskih potrepština, tako da je posla bilo. Međutim, nakon tog prvog vala, smanjila se i potreba za uvozom i to je najveći problem prevoznika kako u BiH tako i u regiji, jer je smanjen obim posla i zabilježen pad prometa do 30 posto”, navodi Berbić.

Zbog višemjesečne obustave saobraćaja i neizvjesnosti zbog dužine trajanja pandemije, pojedini autoprevoznici su morali jedan broj uposlenika poslati na čekanje ili im otkazati angažman.

Ahmedin Šabanagić, generalni direktor Autoprevoz Bus Mostar, kaže da su svojim vozačima isplaćivali plate i kad je saobraćaj bio potpuno obustavljen, za mart, april, maj. No, kako bilježe ogromne gubitke u poslovanju, bili su primorani dio ljudi poslati na čekanje.

“Mi smo imali od početka pandemije do danas više od milion i po maraka prihoda manje nego prošle godine u istom periodu. Morali smo 14 vozača poslati kući. Ja bih najviše volio da se situacija normalizuje i da ih vratimo, ali niko od nas ne zna koliko će ovo trajati”, kaže Šabanagić.

Mjere države za pomoć ovom sektoru privrede su izostale, kaže Safudin Čengić iz Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport Privredne komore FBiH i Vanjskotrgovinske komore BiH.

“Nažalost, mjere vlada su nikakve, nemamo konkretnih mjera da se očuvaju radna mjesta. Vlade zaboravljaju da njima realni sektor puni budžete. A šta će tek biti kad jednom sve ovo stane i kad se suočimo sa posljedicama i pandemije i neadekvatnih mjera vlasti?”, pita se Čengić.

Čengić podsjeća da je i prije pandemije ovaj sektor imao problem sa odlaskom vozača u inostranstvo gdje su bili bolje plaćeni.

”Zapadnoevropske zemlje su prepoznale taj kadar bolje od Bosne i Hercegovine i ljudi su odlazili trbuhom za kruhom, a vlade su ostale nijeme na naše vapaje da nešto učine. Ja ću samo reći da je prema podacima Eurostata 71. 300 ljudi otišlo iz Bosne i Hercegovine u 2019. godini da radi vani”, ističe Čengić.

AUTOPREVOZNICI TREBAJU POMOĆ DRŽAVE DA BI OPSTALI

Udruženja autoprevoznika i putničkog i teretnog saobraćaja koja djeluju u okviru Vanjskotrgovinske komore BiH usvojila su i niz prijedloga institucijama BiH kako pomognu ovom sektoru, prije svega u očuvanju radnih mjesta.

Jedna od prvih preporuka je omogućiti pristup mogućim izvorima subvencija za ove kompanije.

Jedna od inicijativa upućena je agencijama za bankarstvo Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske (12. mart 2020.) kojom je tražena šestomjesečna suspenzija plaćanja kredita za kompanije koje posluju u područjima pogođenim korona virusom, između ostalih i u putničkom prijevozu.

Prijedlog mjera dostavljen je svim nadležnim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini i nadležnim organima iz oblasti cestovnog prijevoza putnika.

Vijeću ministara BiH je predloženo osnivanje privremenog koordinacionog tijela za pomoć bosanskohercegovačkim kompanijama koje se bave domaćim i međunarodnim javnim cestovnim prijevozom putnika. Istovremeno, Upravi za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine predloženo je da inicira izmjene i dopune Zakona o akcizama i Pravilnika o primjeni Zakona o akcizama tako da se omogući privremeno oslobađanje putarina kao vrste indirektnog poreza na gorivo.

Jedna od preporuka je i entitetskim vladama a tiče se omogućavanja povrata dijela uplaćenih naknada pri registraciji vozila za period u kojem je djelimično ili potpuno onemogućena djelatnost cestovnog prijevoza putnika.

Ovdje pročitajte izvorni tekst:
Oglašavanje

Lifestyle

Kako skinuti temperaturu prirodnim putem… Ovo je 5 najboljih starinskih trikova

Objavljeno

-

Od

Povišena tjelesna temperatura je prirodna obrana tijela protiv bolesti te se javlja kada u njemu postoji neka infekcija ili ozljeda. Ona pojačava obrambene mehanizme tijela te je zapravo dobar znak da vaš imunološki sustav dobro funkcionira.

Normalna tjelesna temperatura varira od 36°C do 37°C, iako kod nekih ljudi može prijeći 37 stupnjeva ako dugo borave na suncu. Temperatura tijela tijekom dana oscilira pa je tako najveća između 17 i 20 sati, a najmanja između 3 i 5 sati. Također, prosječna temperatura ljudskog tijela smanjuje se s godinama te se uvelike razlikuje od temperature kod djece.

Kako se mjeri temperatura?

Temperatura se kod djece i odraslih najčešće mjeri aksilarno, odnosno stavljanjem toplomjera pod pazuh pri čemu koža mora biti suha kako bi izmjerena vrijednost bila realna. Osim aksilarno, mjeri se i oralno te rektalno i to najčešće kod dojenčadi jer je tako najlakše. Kod odraslih se rektalno mjerenje provodi kod sumnje na upalu crvuljka.

Temperatura kod odraslih se snižava tek kad prijeđe 38 °C dok se ona niža ne snižava jer puštamo tijelo da se samo bori. No, ako prelazi 38, a ne spuštamo je, vrućica može imati posljedice poput dehidracije i može utjecati na mozak.

Povišena temperatura kod djece snižava se ako je iznad 37,7 °C. Ako je temperatura rektalno izmjerena kod vašeg djeteta viša od 38,5 °C, odmah se obratite liječniku.

Kako skinuti temperaturu?

Povišena tjelesna temperatura javlja se i kod bakterijskih i kod virusnih infekcija, no liječenje je uvelike različito. Bakterije ubijaju antibiotici, ali oni nisu učinkoviti protiv virusa. Sve što možete učiniti ako imate prehladu ili gripu jest mirovati i piti puno tekućine, najbolje vodu ili nezaslađeni čaj, a ako imate apetit, jedite laganu hranu poput juha koje će vas okrijepiti i ubrzati oporavak.

Najlakši i najbrži način za spuštanje temperature jest uzimanje lijekova na bazi paracetamola (u nekim slučajevima i ibuprofena), no može se učinkovito skinuti i prirodnim putem koji je uvijek bolji izbor. Evo nekih najpoznatijih koji se već stoljećima koriste u narodnoj medicini:

Tuširanje mlakom vodom

Starinski način skidanja temperature svakako je tuširanje mlakom vodom. Nipošto se ne preporučuje hladna jer bi organizam mogao doživjeti šok i još više povisiti temperaturu. Prije i nakon tuširanja obavezno izmjerite temperaturu.

Oblozi

Mlaki oblozi položeni na glavu također mogu pomoći u skidanju povišene temperature, ali isto tako pazite da ih ne namočite previše hladnom vodom. Kada se oblog zagrije, okrenite ga na drugu stranu. Kad je i ona topla, oblog ponovno namočite mlakom vodom i položite na čelo.

Skidanje temperature krumpirom

Krumpiri odlično upijaju toplinu pa su jedan od najučinkovitijih prirodnih lijekova za skidanje temperature. Narežite dvije do četiri debele ploške krumpira, položite ih na tabane i navucite čarape. Držite ih barem pola sata ili dok se temperatura ne spusti. Ako je potrebno, ponovite tretman s novom turom krumpira.

Tretman rakijom

Znate kako kažu naši stari – rakija je lijek za sve! Alkohol izvlači toplinu kao i krumpir pa se preporučuje umasirati ga u kožu, pogotovo na tabane, prsa, prostor iza koljena i nadlanice. Ako nemate rakiju, dostatan će biti i medicinski alkohol.

Ohladite prostorije

Kada imate vrućicu, nipošto ne boravite u zagrijanim prostorijama već otvorite prozor kako bi spustili temperaturu sobu, a time i temperaturu svoga tijela. No, nemojte pretjerati – ako počnete drhtati, zatvorite prozor i pokrijte se.

Spuštanje temperature kod djece

I djeci možete skidati temperaturu prirodnim načinima poput tuširanja mlakom vodom, mlakim oblozima ili krumpirima, no oko masaže rakijom posavjetujte se s liječnikom. Također, osigurajte djetetu puno tekućine i rashladite njegovu sobu. Ako temperatura prelazi 38,5 °C i ne uspijevate je spustiti, obavezno kontaktirajte liječnika.

Ako se dijete znoji, promijenite mu mokru odjeću kako se ne bi dodatno prehladilo.

Kako razlikovati gripu i prehladu od koronavirusa?

Ako imate temperaturu i sumnjate na koronavirus, obratite pažnju na simptome. Uz temperaturu obično se javlja i suhi kašalj, groznica, kratak dah, nekada i proljev te povraćanje, a često se osjeća i slabost u cijelom tijelu, baš kao i kod gripe.

Međutim, kihanje, glavobolja i curenje iz nosa, koji se obično javljaju kod prehlade i gripe, nisu karakteristični kod zaraze koronavirusom.

Ako simptomi potraju dulje od tjedan dana i/ili ako ste bili u direktnom kontaktu sa zaraženom osobom, obratite se svom liječniku ili se javite u nadležnu COVID ambulantu.

Ovdje pročitajte izvorni tekst:
Nastavite čitati

Lifestyle

Vreću kupusa ni po dvije marke niko neće

Objavljeno

-

Od

Proizvođači kupusa širom Bosne i Hercegovine nalaze se u veoma nepovoljnom položaju jer imaju velike količine neprodatog kupusa za koje ne mogu naći kupce ni po dosta nižoj cijeni, te velike površine ovog povrća, kako tvrde poljoprivednici, biće zaorane.

Nedžad Bićo, predsjednik Udruženja poljoprivrednika FBiH, kaže da je slab otkup, odnosno prodaja kupusa, a da je ta cijena pala i za 40-50 odsto u odnosu na prošlu godinu.

“Kolika god da je cijena kupusa, pa da je i džaba, niko ga neće. Ljudi nemaju gdje da lagere robu, pa rješavaju to na bilo koji način. Dosta toga će biti zaorano jer se ne isplati skidati kupus s njive, kupovati za njega vreće, a ne možete ga prodati. Tako se ide u još dublji minus”, kaže Bićo za “Nezavisne”.

Branko Mastalo, predsjednik Udruženja porvrtara RS, kaže da kupusa ima mnogo, da je cijena niska, a potražnja mala.

“Otkup povrća za koji je Vlada dala podsticaje u iznosu od dva miliona nije dao rezultate za kupus. Otkupljeno je dosta paprike i luka, ali krompira, kupusa i luka će ostati mnogo. Tu će biti dosta zaoranog, a ono što se proda, prodaje se po niskoj cijeni, koja varira”, rekao je Mastalo.

On kaže da kupusa ove godine ima mnogo zato što je pandemija virusa korona, pa nema svadbi, nema veselja, druženja, te da restorani rade malim kapacitetima i smanjena je generalno potrošnja povrća.

“Malo se povrća troši, a onda to ima za posljedicu da ga ima mnogo više na tržištu, odnosno više ga je i zasađeno proljetos zbog korone i sad se javila hiperprodukcija, odnosno velika ponuda, te se ne može toliko potrošiti i dolazi do pada cijene”, kaže Mastalo.

Iako je cijena izuzetno niska, Mastalo kaže da ga ne mogu prodati ni po toj niskoj cijeni zato što nema ni potrošnje. Dodaje da je kupus ove godine kvalitetan.

“Cijene su niske, bijeli kupus je 0,15-0,20 KM po kilogramu, dok je tamni varaždinac skuplji i on je oko 0,40 KM po kilogramu. Riječ je o veleprodajnim cijenama. Proizvođači daju po 0,20 KM po kilogramu pa po tome vreća košta dvije KM. Preprodavac ga kupuje po toj cijeni i prodaje po tri-četiri KM, te tako zaradi više nego proizvođač”, rekao je Mastalo.

On ističe da cijene na tržištu u maloprodaji variraju, ali da je bijeli kupus četiri KM, a varaždinac po šest-sedam KM.

“Za razliku od prošle godine, cijene su niže za oko 40 odsto i maloprodajne i veleprodajne, ali su procjene da se svejedno kupus neće ni prodati”, ističe Mastalo.

Proizvođač kupusa iz Bijeljine kaže da je cijena u odnosu na prošlu godinu pala za 40, pa i 50 odsto.

“Cijena jedne vreće bude oko dvije marke, ali ona varira u zavisnosti od potražnje. Cijene su niske, a troškovi veliki dok se plati radna snaga. Mi se bavimo i proizvodnjom organskog kupusa. Ove godine ima generalno manje kupaca. Imamo oko dva i po duluma organskog kupusa i on je 50 odsto skuplji od obične proizvodnje, međutim i tu je cijena pala”, kaže ovaj proizvođač iz Bijeljine.

Za razliku od brojnih proizvođača kupusa koji nisu uspjeli prodati svoj proizvod, proizvođač u Bugojnu kaže da je uspio prodati kupus koji je zasadio na tri duluma.

“Nisam imao problema što se tiče prodaje. Međutim, moja braća su posadila oko devet duluma i imaju problema s prodajom kao i većina proizvođača. Njima je od tih devet duluma ostalo još oko dva duluma koja nisu prodali”, kaže ovaj proizvođač iz Bugojna.

Ovdje pročitajte izvorni tekst:
Nastavite čitati

Najčitanije