Pravila za uređenje izloga

28

Izlog (engl. display window) je prvi (a često i jedini) medij putem kojeg se kupac upoznaje s ponudom nekog prodajnog objekta. On je ujedno i njen najvredniji deo u marketinškom smislu. Izlog predstavlja lice prodavnice. S tim u vezi, nužno je da se uredi na način da bude što atraktivniji za kupca kako bi odmah privukao pažnju prolaznika. U suprotnom, oni će samo proći pored prodavnice. Radi se dakle, u suštini, o reklamiranju robe.

Možemo ga definisati kao marketinško sredstvo koje nudi neke posebne prednosti – ekonomičnost, fleksibilnost, apsolutnu individualnost, kao i laku i brzu prilagodljivost ciljnoj grupi. To su pozitivna svojstva koja pri aktiviranju kod drugih sredstava propagande zahtevaju mnogo veća finansijska ulaganja.

Pravi preduzetnik ne sme smanjivati ni zapostavljati važnost aranžiranja izloga, jer je brojnim ispitivanjuima utvrđeno da se oko 30% ljudi odlučuje za kupovinu upravo zbog izloga i privlačne dekoracije istog. Zbog toga je veoma bitno da izlog bude usaglašen sa ciljnom populacijom. Izlozi mogu komunicirati stilom, sadržajem ili cenom.

U poslednje vreme dolazi do sve veće svesti o važnosti izloga i metodama izlaganja robe, te tako, za uređenje izloga postaje neophodno specijalizovano znanje. Javlja se potreba za novom strukom – aranžerima izloga. Aranžiranje postaje ogranak dekorativne umetnosti, a podizanjem vizualnih normi izlozi preuzimaju ulogu značajnih medija u trgovinskoj propagandi.

unnamed

Budući da deluje kao jedan od elemenata kojim se privlači pažnja kupaca, zahteva i posebne zakonitosti aranžiranja. U uređenju prodajnog izloga ne postoje apsolutna pravila. Ipak, treba se pridržavati određenih principa:

  1. Izlog ne treba biti prenatrpan robom – ”manje može biti više”, ili u najmanju ruku prijatnije za oko. Izlog prenatrpan robom najčešće deluje neprivlačno. Na primer, uočava se razlika između prodavnica sa skupim cipelama, koje skoro uvek naprave elegantan izlog s nekoliko pari cipela u njemu i onih prodavnica s jeftinijom robom čiji izlozi deluju haotično jer se u njima nalazi gomila cipela.
  2. Slično gledaocima televizije, koji zapamte reklamu, ali ne i sam proizvod koji se reklamira, izlog treba biti uređen tako da kupci ne zapamte sam izlog, već proizvod koji se u njemu nudi.
  3. Treba naglasiti proizvod dobrim osvetljenjem kako bi se lakše uočio. Izlog mora biti osvetljen i danju (čime se izbegavaju senke) i noću (kako bi se pažnja privlačila i kada osoblje nije u radnji).
  4. Da bi izlog delovao uzbudljivije, pozicionirati proizvode na različitim visinama (više/niže) i dubinama (bliže/dalje).
  5. Ako se koriste lutke, postaviti ih u interesantne poze i postarati se da je svaka od njih dobro osvetljena i lako uočljiva za prolaznike.
  6. Treba biti kreativan kako bi se kupac privukao u radnju inovativnim i atraktivnim izlogom. Izlog mora biti u najmanju ruku privlačniji od izloga provnice koja je pored ili preko puta. Potrebno je svega nekoliko sekundi da prolaznik prodje pored radnje. Neprivlačenje pažnje ujedno znači i gubitak prodaje.
  7. Izlog treba imati temu. Definisanu temu uvek treba imati na umu i izlog treba dekorisati u skladu sa tom temom. Izlog može biti sezonski uređen u zavisnosti od godišnjeg doba (zima, proleće, leto, jesen), u zavisnosti od aktuelnih praznika (Uskrs, Božić, nova godina) ili nekih drugih događaja u toku godine (npr. povratak đaka u škole).
  8. Ako potencijalni kupci češće prolaze pored radnje kolima nego pešaka, izlog treba biti veći i pritom treba koristiti više boja kako bi se privukla njihova pažnja.
  9. Korišćenje pozadina je koristan alat u kreiranju efektnog izloga. Služi i za odvajanje izloga od prodavnice.
  10. Ne treba izlagati proizvode kojih nema u dovoljnoj količini na zalihama.
  11. Treba sarađivati sa dobavljačima. Dobavljači mogu obezbediti reklamne panoe, opremu i sl. koja se koristi za uređenje izloga. Ovaj način je daleko jeftiniji i iziskuje manje truda. Negativna strana je ta što maloprodavac nema mnogo kreativne kontrole nad pomenutim materijalom.
  12. Izlog treba menjati periodično (npr. jednom mesečno). U zavisnosti od tipa proizvoda koji se nude, izlog treba menjati, dodavajući nove proizvode i uklanjajući stare. Korisno je uraditi plan koji će se primenjivati tokom godine. Tako će se u svaku promenu ući mnogo spremnije.
  13. Izlog mora uvek biti čist. Ništa neće brže oterati potencijalne kupce od prljavog ili nehigijenskog izloga.

Strategija spoljašnjeg i unutrašnjeg uređenja prodajnih objekata se mora voditi aktivno i u skladu sa glavnom strategijom pozicioniranja. Aktivno upravljanje dizajnom i uređenjem prodajnih objekata zahteva poznavanje načina na koji potrošač percipira ukupni prodajni ambijent.

Tema merčendajzinga je sve popularnija kod srednjoškolaca i studenata zbog sve većeg broja konkursa koji se otvaraju upravo za poziciju merčendajzera. Zato i ne čudi što sve više biraju upravo ovu temu za izučavanje i pisanje kako maturskih radova, tako i svih ostalih stručnih radova.

Sponzorisano:Outdoor Marketing  https://odm.ba/